تبلیغات
پایه اول تا ششم ابتدایی2- رضایی - طرح درس علوم پایه سوم ابتدایی فصل پنجم آب

طرح درس علوم درس ۵ آب  پایه سوم 


طرح درس علوم درس ۵ پایه سوم رضایی

هدف کلی 
اشنایی فراگیران با چرخه اب 
پی بردن به اهمیت وجود اب در زندگی

اهداف برحسب عملکرد
دانش اموز بتواند مراحل چرخه اب را 
توضیح دهد.
چرایی هر مرحله از ازمایش را توضیح دهد.
راههای مصرف درست اب را بگوید .
مراحل تشکیل ابر را توضیح دهد.

مهارت ذهنی
علت چرایی بخار اب را تشخیص دهد.
به ارزش اب در طبیعت پی ببرد.

مهارت حرکتی
با استفاده از وسایلی که در اختیار داردمراحل چرخه اب را درست کند
ازمایش تشکیل ابر را با ابزارهای موجود نشان دهد.

مهارت نگرشی
رعایت حقوق هم گروهی
رعایت نظافت و همکاری و تقسیم وظایف در گروه

روش تدریس:9گام گانیه

ارزشیابی از درس قبلی 
این فعالیت رو هم به صورت شفاهی وهم به صورت فعالیت عملی گروهی میتوان انجام داد.

ارزشیابی تشخیصی (کنترل پیش دانسته ها)
بچه ها کی میدونه قطره اب چه شکلی هست؟
همه به اندازه قطره اب کوچیک بشن

گام اول (ایجاد انگیزه)
برای ایجاد انگیزه میتوانیم مراحل چرخه اب رو به صورت داستانی برای بچه ها تعریف کنیم.(داستان یک قطره اب)

گام دوم (اگاه ساختن دانش اموزان از موضوع درسی)
بچه ها اگه کارایی رو که میگم با دقت انجام بدین اسم قصه ی امروز رو کشف میکنین.

گام سوم (اگاه ساختن دانش اموزان از محرک ذهنی)
با وسایلی که در اختیاردارند مراحل قصه تعریف شده رو بسازند

گام چهارم.(فعالیت گروهی)
در این مرحله معلم دانش اموزان را گروه بندی میکندبا اسامی (خورشید،دریا ،ابر )
ضمن سرکشی به گروه ها و نظارت و راهنمایی کار گروهی چک لیست مربوط به فعالیتها را پر میکند .

گام پنجم (ارائه بازخورد)
در این قسمت گروه خورشید با چسباندن خورشید و دریا به تابلو مراحل کار خودرا توضیح میدهند.وبقیه گروه ها نیز به همین ترتیب عمل میکنند.

گام ششم (ارزیابی عملکرد)
در این قسمت با سوالات کتبی یا شفاهی میزان یادگیری دانش اموزان را میسنجیم.(چه عاملی باعث شد قطره ی اب بخار شود؟)

گام هفتم (تثبیت یادگیری،مرور درس)
بچه ها در این قسمت میخواهیم برای قصه مون اسمی انتخاب کنیم درگروه مشورت کنین و اسم رو بگین.
بچه ها:خانم پارسال برای قورباغه چرخه زندگی درست کردیم
بله بچه ها اینم یک چرخه هست اما اسمش چرخه ی ؟؟؟
بله چرخه اب هست

بچه های گلم در این قسمت ما میخواهیم باران مصنوعی درست کنیم.
مقداری اب رو به بچه ها میدیم تا مزه کنند.سپس مقداری نمک داخل اب میریزم .سپس به وسیله چراغ الکلی ،اب نمک مراحل درست شدن باران را با ازمایش نشان میدهیم.
ارزشیابی پایانی (گام هشتم)
چراغ الکلی شبیه چه چیزی در باران است ؟خورشید
مراحل چرخه اب را نام ببر ؟
وقتی اب بخار میشود نمک داخل ان چه میشود؟

پس ازجمع اوری اب از روی درب فلزی از گروه ها میخواهیم اب باران را مزه کنند.
طرح سوال بچه ها اب باران شور است ؟نه خیر 
پس چرا اب دریاها شور است ؟
این شوری ازکجا وارد اب دریا ها میشود؟
برای راهنمایی دانش اموزان ماکتی از کوه روی میز قرار میدهیم.و روی ظرفی پلاستیکی در اطراف کوه خاک وسنگ میریزم .بایک اب پاش،ازبالای کوه باران ایجاد میکنیم.تا بچه ها مسیری را که اب باران ازان گذرمیکند ببینند.
بچه ها اب باران چه میشود؟مقداری از اب روی زمین جاری میشود ،مقداری زیر زمین میرود،مقداری هم در ریشه گیاهان و درختان فرو میرود .
بچه ها به مسیر عبور باران خوب نگاه کنید از چه مسیرهایی عبور میکند؟
باران در مسیر خود از زمین و خاکهایی عبور میکند که در خود نمک دارند این نمکها با باران وارد اب دریا میشود.

ایه های قرانی در ارتباط با اب
از بچه ها به عنوان تکلیف منزل میخواهیم ایه های قرانی مرتبط با اب را پیدا کرده و در کلاس بخوانند.
اب وسیله ی ابادانی،اب مایه حیات ،اب موجب سر سبزی واب وسیله ای برای نابودی اقوام طغیان گر در قران معرفی شده است.

مقایسه اب های شور و شیرین کره ی زمین
کره ی زمین رو در اختیار گروه ها قرار میدهیم .تا با دقت نگاه کنند .قسمتهای ابی در کره نشان دهنده میزان ابهای موجود در روی زمین است.
بچه ها قسمتهای ابی بیشتر هست یا خشکی؟ابی
پس چرا میگوییم اب کم است؟
اب بیشتر دریاها برای کشاورزی و اشامیدن مناسب نیست.برای نشان دادن اهمیت صرفه جویی در مصرف اب یک پارچ اب به کلاس میاوریم.به بچه ها میگوییم این پارچ اب مال کل مدرسه هست به کلاس ما فقط یک لیوان کوچک اب میرسداز این لیوان کوچک به هر گروه یک قاشق اب میرسد .
وبه هر نفریک قطره اب.

فعالیتهای عملکردی
چرخه اب را در منزل نقاشی کند.
به کمک والدین خود در منزل باران درست کند .
مقداری اب در ظرفی ریخته و به ان نمک اضافه کند و پس از تبخیر شدن اب نمونه ازمایش را در کلاس نشان دهد.
نقاشی درمورداهمیت اب و لزوم صرفه جویی در مصرف ان بکشد

یه قطره اب داخل رودخونه ای زندگی میکرد.اب رودخونه زیاد شدو قطره رو با خودش برد.قطره کنترل خودش رو ازدست دادوقتی رودخونه اروم شد سرشو بالا اورد و اینور و اونور و نگاه کرد دید همه جا اب هست .


موفق باشید رضایی 



برچسب ها: طرح درس علوم فصل 5 پایه سوم، طرح درس علوم،  

تاریخ : 14 آذر 95 | 07:28 ب.ظ | نویسنده : Nahid Rezai | نظرات
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.