طرح درس ریاضی چهارم ابتدایی ( موازی بر خط)

موازی بر خط- کلاس چهارم

عنوان: موازی بر خط

اهداف جزئی: دانش آموزان بتوانند با دو خط موازی آشنا شوند.

اهداف رفتاری:

مهارت ذهنی: تمیز دادن

تشخیص دادن خط موازی با خط های دیگر، لمس خط موازی با کمک وسایل آموزشی

مفاهیم محسوس ( مجسم):

بچه ها به این دو تا خط کش نگاه کنید با هم هم اندازه هستد و بعد دو تا خط کش را موازی هم قرار می دهم و در مورد دو خط موازی که هیچ وقت همدیگر را قطع نمی کنند توضیح می دهم و از دانش آموزان می خواهم به اطراف خودشان توجه کنند و به آنها می گویم به پنجره کلاس نگاه کنید یا به میزههای کلاس نگاه کنید و دو خط خط موازی آنها را پیدا کنید و مثال بزنید و آنها را پای تابلو می آورم و از هر گروه سوال می پرسم.

مفاهیم غیر ملموس ( انتزاعی):

از آنها می خواهم به کتاب نگاه کنند شکل ها و خط های موازی را نشان دهند و چند تا خط موازی در تابلو میکشم و از آنها سوال می کنم و جواب می دهند.

زنجر کردن مفاهیم:

کشف معنی موازی و دو خط موازی و رسم آن در گروه و به گروه ها اجازه می دهم با چینه ها و چوب کبریت ها و دیگر وسایل آموزشی خط موازی درست کنند. و چند  سر گروه انتخاب می کنم تا بچه ها را راهنمایی کنند.

 

 

مهارت بدنی – فردی:

دانش آموزان بتوانند دو خط موازی رسم کنند.

دانش آموزان با دقت خط موازی را یاد بگبرند.

به دانش آموزان اجازه می دهم تا با کمک هم خط موازی را رسم کنند و از هم دیگر نظر خواهی کنند. و برای هم دیگر توضیح دهند.

نگرش و عواطف:

دانش آموزان برای کار در گروه خود علاقه نشان بدهند و شوق داشته باشند. از دانش  آموزان می خواهم که نظم را در کلاس و گروه خود رعایت کنند و در پاسخ دادن نوبت را رعایت کنند. و با علاقه و همفکری در گروه فعالیت کنند.

راهبر شناختی:

دانش آموزان در تکلیف خلاقانه بدون راهنمایی معلم و بصورت انفرادی و با تحقیق تکلیف خود را انجام دهند. خوب سوال پرسیدن و دانش آموزان با دقت از من سوال بپرسند.

اطلاعات کلامی :

دانش آموزان با دیدن نقاشی یا دو شکل خط موازی بدون هیچ کم و کاستی درباه شکل توضیح می دهند. دانش آموزان با زبان ساده خط موازی را با وسایل آموزشی توضیح دهند.

پیش دانسته ها:

دانش آموزان از قبل در مود دو خط موازی یاد گرفته یا شنیده باشند و با خود به کلاس      می آورند. مانند: مفاهیم و معنی خط موازی و غیره.

سازمان دهی:

مواد آموشی مانند: چوب کبریت، دو تا چوب بلند، دو تا خط کش هم اندازه و نقاشی در مورد خط موازی.

رفتار ورودی:

برقراری ارتباط و بعد حضور و غیاب دانش آموزان

ارزشیابی تشخیصی:

به دانش آموزان می گویم در سال گذشته در مورد خط راست و شکسته آشنا شدید و چند سال در این مورد از آنها می پرسم و می گویم در مورد خط راست توضیحاتی بدهند.

گروه بندی:

خب دخترای گل من شما رو به پنج گروه مساوی تقسیم می کنم: گروه زرد، گروه قرمز، گروه نارجی، گروه سبز، گروه آبی.

ایجاد انگیزه:

خب دخترای گلم می خوام براتون یه قصه بگم. یه روزی دوتا دوست قرا می گذارند تا در یک جاده با هم مسابقه بدهند و اسم یکی از آنها علی بود که این طرف جاده و دیگر که نیما بود در طرف دیگر حرکت می کردند آنها با هم شروع به حرکت کردند ولی هر چه می دویدند جاده تمام نمی شد و آنها به هم نمی رسیدند به نظر شما معمای قصه ما چی بود؟ خب زهرا جان شما بگو: جواب می دهد چون دو خط با هم مساوی بودند.آفرین دختر گلم.

شروع تدریس:

خب بچه ها در مورد خط راست و خط کج چیزی یادتون هست؟ بله خانوم. آفرین بچه های گلم.

گام اول تدریس: استفاده از مواد آموزشی

برای هر گروه وسایل آموزش پخش می کنم. خب بچه ها حالا با این وسایل ها دو تا خط راست و هم اندازه درست کنید که همدیگر را قطع نکنند.

 

گام دوم:معنی دار کردن تمام جملاتی که معنی دار بوده:

آفرین بچه های گلم درست گفتید دو تا خط راست همدیگر را قطع نمی کنند و یک اندازه هستند.

گام سوم تدریس:

٢ دقیقه زمان می دهم تا هر گروه به کمک وسایل آموزشی خط موازی درست کنند و پای تابلو می آورم تا همه ببینند. آفرین بچه ها همه گروه ها درست انجام داده اید.

گام چهارم تدریس: فراخوان عملکرد

در بین گروه ها می روم و کار آنها را می بینم و از آنها نظر خواهی می کنم.

ارزشیابی تکوینی:

بعد از اینکه گروه ها کارشان را انجام دادند از هر گروه یک نفر را پای تابلو می آورم و سوال می پرسم و از آنها می خواهم تا در مورد کارشان توضیح دهند و از مهارت و نگرش آنها می پرسم تا ببینم چقدر یاد گرفته اند.

بارش فکری:

خب بچه ها خوب گوش کنید و به سوال من جواب دهید به نظر شما چرا دو تاخط راست هیچ وقت همدیگرا قطع نمی کنند؟ چون با هم مساوی و موازی هستند. آفرین دختر گلم.

رفع نقص و جمع بندی درس:

خب بچه ها یک نفر از شما بیاید و در مورد دو خط موازی توضیح بدهد. فاطمه جان شما بیا و بگو چرا دو تا خط هم اندازه هستند؟ چون روبروی هم هستند و هیچ وقت همدیگر را قطع نمی کنند. آفرین دخترم. دوباره از گروه بعدی سوال می پرسم تا کاملاً مفهوم موازی بودن را یاد بگیرند و مشکلی نباشد.

 

ارزشیابی پایانی: ١٠ نمره

دانش:

١-روش آموخته شده را در حل مسئله به کار گیرند.

٢-خط موازی را بصورت ساده توضیح دهند.

مهارت: ۶ نمره

١- با کمک معلم خط موازی را رسم کنند.

٢- با کمک وسایل آموزشی خط موازی را توضیح می دهند.

نگرش: ۴ نمره

١-برای یاد گیری خط موازی از خود علاقه نشان می دهند.

٢- در جواب دادن به سوالات نوبت را رعایت می کنند.

٣-در کار گروهی شرکت فعال دارند.

تکلیف خلاقانه:

خب بچه ها چه کسی می تواند جواب معمای دو دوست دار به من بگه؟ بله فاطمه جان شما بگو. چون اون دو تا خط به یک اندازه بودند و هیچ وقت همدیگر را قطع نمی کنند. آفرین دختر گلم. و در آخر از بچه ها می خواهم در منزل با کمک ماردشان با مقواهای رنگی خطهای موازی رسم کنند و به کلاس بیاورند.



برچسب ها: طرح درس ریاضی چهارم ابتدایی 95،

تاریخ : 28 اردیبهشت 95 | 08:23 ق.ظ | نویسنده : Nahid Rezai | نظرات
پاور پوینت خوراکی ها درس دوم پایه سوم ابتدایی
تمامی سوالات و جواب علوم پایه سوم تمامی درس ها
آزمون عملکرد ی ساعت پایه سوم
راهکارهای تقویت انشا نویسی در دانش آموزان ،انواع مشکلات انشا و جمله نویسی
نکاتی بسیار مهم برای معلمان کلاس اول که فارسی تدریس می کنند.
سوالات درس به درس مطالعات اجتماعی درس 1تا 15 پایه سوم ابتدایی 97-96
سوالات علوم پایه سوم ابتدایی 97-96
سوالات هدیه آسمانی پایه سوم ابتدایی 95 درس 1تا 7 فضیلت و اهمیت آیه الکرسی
ابزارهای ارزشیابی توصیفی
گام به گام مراحل ویژه برای پدر و مادرانی که فرزند ناسازگار دارند.
پدرو مادر گرامی اگر فرزند پسر داری حتما این متن رو مطالعه کنید .
پوشه کار اهمیت و ضرورت محتوا پوشه کار
چگونه مهارت‌های اجتماعی را به کودکان آموزش دهیم؟
اهداف کلی قرآن پایه دوم ایتدایی-برنامه سالانه ی آموزگاران ابتدایی
قوانین مهم کلاس
مدیریت وب لاگ
مراحل نوشتن طرح درس روزانه
مراحل تدریس کامل یک نشانه فارسی اول
فایل کامل کتاب هدیه ،فناوری ،مطالعات اجتماعی،تفکر و پژوهش پایه ششم سال 97-96
فایل کامل کتاب درسی فارسی خوانداری ،نوشتاری، قرآن،ریاضی، علوم پایه ششم سال 97-96
فایل کامل کتاب علوم قرآن هدیه های آسمان و مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی 97-96
فایل کتاب فارسی خوانداری و نوشتاری ریاضی درسی سوم ابتدایی سال 96-97
فایل کتاب درسی علوم تجربی و هدیه های آسمان کلاس دوم ابتدایی 97-96
فایل کامل کتاب درسی فارسی خوانداری و نوشتاری و ریاضی و قرآن دوم ابتدایی 97-96
فایل کامل کتاب علوم و قران کلاس اول ابتدایی سال 97-96
نمون برگ های پوشه ی کار دانش آموزان
نمون برگ شرح حال دانش آموز،نمون برگ فهرست محتوابا لیست فعالیت ،برگه ی پوشه فردی دانش آموز
نمون برگ ارزیابی والدین از پوشه کار،نمون برگ شرح حال،نمون برگ خود ارزیابی ،همسال سنجی،واقعه نگاری
فایل کتاب فارسی خوانداری و نوشتاری ریاضی درسی اول ابتدایی سال 96-97
برنامه سالانه آموزگاران ابتدایی
سایت ماه اسکین طراح قالب وبلاگ رایگان با امکانات عالی
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.